Jak zrobić skuteczny Home Staging? 10 kroków do sukcesu

26 listopada 2019

Klaudia Leszczyńska

Jak zrobić skuteczny Home Staging?

Znacie pojęcie Home Stagingu? Zazwyczaj osobom nie siedzącym zbytnio w temacie nieruchomości Home Staging kojarzy się (jeśli w ogóle z czymkolwiek) z poduszkami i dekoracjami. Taka tam, lekka i przyjemna praca, ułożyć kilka bibelotów, zrobić zdjęcia i po sprawie. Dziś chciałabym się rozprawić z tym mitem i pokazać, jak od kulis wygląda cały proces Home Stagingu. Jak zrobić skuteczny Home Staging i po co go używać?

NAJPIERW PYTANIA

 

Jak drogo sprzedać dom? Jak szybko wynająć mieszkanie? Kiedy szykujemy się do sprzedaży lub wynajmu nieruchomości, zazwyczaj te pytania jako pierwsze lądują w wyszukiwarce internetowej. I wtedy często można natrafić na to magiczne pojęcie – Home Staging. To dzięki niemu możemy szybko i drogo wynająć lub sprzedać mieszkanie. Tylko jak zrobić skuteczny Home Staging?

 

HOME STAGING – 10 KROKÓW DO SUKCESU

To cały szereg zabiegów, które mają za zadanie sprawić, że Twoja nieruchomość stanie się dużo bardziej atrakcyjna w oczach Twoich potencjalnych klientów. Dzięki temu dużo szybciej znajdziesz nabywcę lub najemcę swojego mieszkania. Ponadto będziesz w stanie uzyskać też wyższą cenę niż uzyskałbyś sprzedając lub wynajmując mieszkanie bez Home Stagingu.

 

HOME STAGING – Z CZEGO SIĘ SKŁADA?

 

  1. Konsultacja
  2. Identyfikacja klienta docelowego
  3. Kalkulacje
  4. Odgracanie
  5. Depersonalizacja
  6. Naprawy I odświeżenie mieszkania
  7. Organizacja zamówień I transportu
  8. Stylizacja I dekoracje
  9. Sprzątanie
  10. Instastaging

1. KONSULTACJA

Jeśli zlecasz Home Staging, to najpierw czeka Cię konsultacja, na której omawia się z Home Stagerem zakres prac, robi zdjęcia i podejmuje główne ustalenia. Na konsultacji powinniście również ustalić klienta docelowego oraz omówić pokrótce proces marketingowy. Po konsultacji Home Stagingowej powinna nastąpić wycena prac, które będzie miał do zrobienia Home Stager. Prawie zawsze jest to indywidualna wycena, ponieważ zakres prac bywa bardzo zróżnicowany. Zwykle takie spotkanie trwa około 30-60 minut, ale dla Home Stagera jest to znacznie więcej czasu pracy (wstępny research rynku, dojazd i rozmowy przed spotkaniem to w sumie ok. 2-3 godzin pracy).

2. IDENTYFIKACJA KLIENTA DOCELOWEGO

Ustalenie klienta docelowego i research rynku to kolejny etap Home Stagingu – niestety nie wszyscy Home Stagerzy to robią, a według mnie to jedno z najważniejszych zadań w tym zawodzie. Bo jak inaczej przygotować mieszkanie, które zachwyci właśnie tego odpowiedniego klienta? Tego, który marzy właśnie o takim mieszkaniu? To właśnie ta ekspertyza i zdolność do analizy rynku czyni Home Staging tak skuteczną strategią marketingową. Dzięki niej właściciele i inwestorzy są w stanie szybko sprzedać lub wynająć nieruchomość i sfinalizować transakcje za ponadprzeciętne ceny. Poduszki i dekoracje, to tylko ułamek całej strategii, którą powinien realizować Home Stager podczas swojej pracy.

3. KALKULACJE

Co dalej? Obliczenia! O ile można podnieść zysk z transakcji dzięki Home Stagingowi, jakiego rzędu koszty są konieczne do poniesienia, jakie są opcjonalne i jak to wszystko wpływa na ostateczną cenę. Przeprowadzenie analizy finansowej, ustalenie budżetu i planowanych zysków to również konieczność, jeśli Home Staging ma być skuteczny i efektywny.

4. ODGRACANIE

Popularne ostatnio pojęcie decluttering – wszystko, co zajmuje niepotrzebnie przestrzeń mieszkania i nie ma swojej określonej funkcji powinno być usunięte z mieszkania. Prezentacja mieszkania, które ma za dużo przedmiotów, może sprawić u klientów poczucie, że jest ono po prostu za ciasne i niefunkcjonalne.

5. DEPERSONALIZACJA

Właściwie przygotowane mieszkanie powinno dać możliwość klientowi wyobrażenia sobie siebie w Twoim obecnym mieszkaniu, nowego etapu swojego życia, które w nim rozpocznie. A nie wyobrażenia sobie Ciebie i Twojego obecnego życia w nim. Dlatego niezbędna jest stworzenie mu tej sposobności – w związku z tym trzeba pochować wszystkie pamiątki, zdjęcia i różne charakterystyczne dla Ciebie rzeczy.

Wiem, że to jedna z tych rzeczy, która bywa trudna, szczególnie jeśli rozstajemy się z mieszkaniem, do którego byliśmy przywiązani. Jednak im szybciej oddzieli się emocje od procesu sprzedaży, tym większa szansa na sukces. To co podoba się Tobie, nie musi podobać się Twojemu klientowi, dlatego też jednym z celów Home Stagingu jest takie przygotowanie mieszkania, aby pokazać potencjalnemu nabywcy potencjał. Podać na tacy wizję tego, że jego życie w nim będzie właśnie takie, jak oczekuje.

6. NAPRAWY I ODŚWIEŻENIE MIESZKANIA

W Home Stagingu nie chodzi o zakamuflowanie wad (nigdy!) – wszystko to, co wymaga napraw lub odświeżenia powinno zostać zrobione. Jeśli masz jakieś wątpliwości, czy aby na pewno, to wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której potencjalny klient odkrywa taką ukrytą wadę. Z pewnością pomyśli sobie, że takowych jest więcej, niesmak pozostanie, a transakcja nie zostanie sfinalizowana.

7. ORGANIZACJA ZAMÓWIEŃ I TRANSPORTU

Tych zamówień i zakupów bywa naprawdę sporo (kto robił kiedykolwiek remont, ten wie!). Meble z różnych sklepów i dodatki wszelakie. Ogarnięcie tego tematu to jedno z ważniejszych zadań, bo wszystko musi być na czas, tak aby cała realizacja została przygotowana możliwie sprawnie i szybko. Ważne też jest dopilnowanie płatności i zebranie wszystkich faktur do dokumentacji kosztów, które mogą się potem przydać do celów podatkowych.

8. STYLIZACJA I DEKORACJE

Dekoracje w Home Stagingu to nie tylko poduszki. To ma być określona kolorystyka, dodatki, aranżacja przestrzeni w mieszkaniu, które będą trafiać w gusta Twojego klienta (nie Twoje). Bo trzeba najpierw wiedzieć do kogo celujemy z ogłoszeniem i komu spodoba się takie mieszkanie. Stylistyka, która pokaże mu konkretny styl życia, z którym on się utożsamia. Niezwykle istotne jest tutaj funkcjonalne zaprojektowanie przestrzeni – czasem trzeba coś przestawić, czegoś się pozbyć.

9. SPRZĄTANIE

Pamiętaj, że przed Home Stagingiem zawsze trzeba posprzątać. Czasem również po całym procesie, w zależności ile on trwał, trzeba umyć podłogi, okna, wytrzeć kurze. Wystawianie nieposprzątanego mieszkania, brudnego to jeden z najczęstszych błędów, który nie dość, że sprawia że cały proces wynajmu lub sprzedaży przedłuża się, to jeszcze realnie wpływa na odczucia klientów, którzy będą chcieli obniżyć cenę. A szkoda robić obniżki, tylko dlatego, że było brudno, prawda?

 

 

 

 

10. INSTASTAGING

Tak naprawdę, w tym momencie powinnam już skończyć ten opis, ale moje podejście do tematu wraz z doświadczeniem inwestowania w nieruchomości znacznie się rozszerzyło. Z Home Stagingu przeszłam do mojej autorskiej strategii Insta Stagingu, która do całego procesu dokłada także elementy marketingu sensorycznego i story tellingu, tak aby z całego marketingu dotyczącego nieruchomości wyciągnąć jak największy zysk dla właściciela.

Insta Staging to wisienka na torcie, kropka na „i”, która robi taką różnicę jak zanurzenie truskawki w czekoladzie lub posypanie solą karmelu. To mój osobisty wkład w rozwój Home Stagingu.

Zupełnie inne podejście do zdjęć i filmików promujących nieruchomość – nie muszą to być zdjęcia jak do katalogu wnętrz, ani oscarowe filmy. To mają być takie fotografie i nagrania, które będą zachwycały ludzi iście instagramowym wyglądem. Trochę niedoskonałe, life stylowe, ale bardzo mocno pobudzające wyobraźnię, z wyraźnym klimatem i sprawiające, że klienci poszukujący mieszkania znajdą w ogłoszeniu to, czym zazwyczaj zachwycają się na Instagramie. Tylko, że tym razem w rzeczywistości. I tym razem będą mogli sami wejść w tą rzeczywistość, a nie tylko oglądać ją u kogoś innego. Rozumiesz już jaka to unikatowa wartość dla klienta, prawda? A to co jest unikatowe dla klienta i przez niego poszukiwane, działa bardzo dobrze na zyski osiągane przez inwestora.

I NA KONIEC MAŁE PYTANIE

A teraz powiedz szczerze – wiedziałeś, że Home Staging zajmuje tyle czasu i składa się z tylu etapów? Czy kojarzyłeś to do tej pory tylko z wniesieniem poduszek i kilku bibelotów?

Swoją drogą, jeśli ktoś miałby płacić duże pieniądze tylko za to, że ktoś mu przywiezie poduszki i kwiatki, to cóż, hmm … może lepiej zatrudnić do tego po prostu dostawcę zakupów.

Daj znać koniecznie, a jeśli jesteś Home Stagerem, to może dorzucisz do tego całego opisu jeszcze jakieś inne rzeczy, które standardowo wykonujesz w ramach swojej usługi?

Klaudia Leszczyńska

P.S. Jesteś u mnie pierwszy raz? Pobierz koniecznie darmowy fragment mojego e-booka „Home Staging. Jak skutecznie przygotować instagramowe wnętrze, żeby dobrze na nim zarobić”, z którego dowiesz się już teraz m.in.:

  • jak powinno wyglądać mieszkanie po Home Stagingu;
  • czym są Home Stagingowe haki;
  • jak korzystać z marketingu sensorycznego w nieruchomościach;
  • znajdziesz tam też pomocną listę dotyczącą diagnozy mieszkania, którą warto przeprowadzić przed Home Stagingiem oraz Home Stagingową listę kontrolną.

A jeśli chcesz dowiedzieć się jak samemu zrobić Home Staging, kliknij tutaj.

Przygotowałam dla Ciebie również darmowy poradnik „Jak uniknąć 5 głównych błędów przy wynajmie mieszkania i zarabiać więcej” , który bardzo się przyda jeśli masz cokolwiek wspólnego z wynajmem 🙂

KLAUDIA LESZCZYŃSKA

KLAUDIA LESZCZYŃSKA

Inwestorka w Nieruchomości i Home Stagerka, Blogerka, Finansitka, Twórczyni Insta Stagingu.

Zwyciężczyni 2 kategorii w najbardziej prestiżowym konkursie dla Home Stagerów w skali światowej “2020 BEST OF HOME STAGING”, organizowanym przez IAHSP® International – “Staging Excellence” i “Client Care Excellence”.

Autorka poradnika “Home Staging. Jak skutecznie przygotować instagramowe wnętrze, żeby dobrze na nim zarobić”, opublikowanego również w wersji angielskiej. Członkini europejskiego stowarzyszenia dla Home Stagerów IAHSP® EUROPE. Twórczyni biznesowego kursu dla Home Stagerów.

Wraz z mężem prowadzi również firmę wynajmową. Pomaga inwestorom lepiej zarabiać na ich nieruchomościach na sprzedaż i wynajem, wydobywając z nich maksymalny potencjał i wyprzedzając oczekiwania rynkowe.

Pin It on Pinterest